mutiara hati

i love ALLAH s.w.t

salam

welcome

welcome
Berjalanlah dgn penuh harapan walau hidup ini tak selalu bahagia,sedekahkanlah satu senyuman walau dihatimu tak lagi mampu bertahan,belajarlah memaafkan walau dirimu terluka,berhentilah memberi alasan walau ingin menyatakan kebenaran,hiduplah dalam IMAN walau hari dipenuhi dugaan dan berpeganglah kepada ALLAH SWT walau DIA tak kelihatan.Bukti kasihNYA,kita wujud didunia pinjaman ini..ucaplah ALHAMDULILLAH dgn penuh kesyukuran..

my banner

Ahad, 28 Februari 2010

Perkara Tercela Akibat Makan Banyak





Diriwayatkan bahawa Nabi Yahya a.s pernah didatangi iblis yang membawa beberapa benda bergantungan pada badannya. Lalu Nabi Yahya bertanya: "Apakah benda yang bergantungan itu?" Jawab iblis; "Inilah syahwat yang aku pergunakan untuk menguasai dan menggoda manusia. "Nabi Yahya kemudian bertanya: "Apakah yang ada pada syahwat itu?" Jawab iblis: "Kadang- kadang dengan syahwat ini engkau kekenyangan lantas aku beratkan engkau daripada mengerjakan solat dan zikir." Nabi Yahya terus menjawab; "Demi Allah, selama- lamanya aku tidak akan memenuhi perut dengan makan hingga terlalu kenyang."

Terlalu banyak makan boleh menyebabkan pekerti tercela iaitu:-

1.Menghilangkan rasa takut kepada Allah daripada hati manusia.

2.Menghilangkan kasih sayang kepada makhluk daripada hati orang yang kenyang kerana menganggap orang lain kenyang seperti dia.

3.Kenyang boleh menyebabkan seseorang itu berat untuk taat beribadat.

4.Sewaktu mendengar kata-kata hikmah; orang yang terlalu kenyang tidak dapat menangkap dan merasakan kehalusannya.

5.Jika orang yang kenyang itu memberikan nasihat dan hikmah, maka apa yang dikatakan itu tidak dapat meresap ke dalam hati orang yang mendengarnya.

Menyedikitkan makan

ALLAH berfirman dalam Hadis Qudsi:
"Tidak ada perlindungan yg lebih kuat bagi hamba-hambaKu kecuali menyedikitkan makan."
(HQR ad-Dailami dan Abdullah Ibnu Abbas R.A.)


7. Al A'raaf
31. Hai anak Adam, pakailah pakaianmu yang indah di setiap (memasuki) mesjid<[534] makan dan minumlah, dan janganlah berlebih-lebihan[535]. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan.

"Tidak ada satu wadah pun yg diisi oleh Bani Adam,Lebih buruk daripada perutnya,cukuplah baginya beberapa suap,untuk memperkukuhkan tulang belakangnya agar dapat tegak. Apabila tidak dapat dihindari,baiklah sepertiga makanannya,sepertiga lagi untuk minumannya sepertiganya untuk nafasnya."
(HQR Tarmidzi,Ibnu Maja dan Ibnu Hibban dalam Shahihnya yg bersumber dari Miqdam bin Ma`di Kasib)

"Orang Mukmin makan untuk satu perut,sedang org kafir makan untuk tujuh perut".
(H.R Bukhari Muslim yg bersumberkan dari Ibnu Umar-Shahih)

47. Muhammad
12. Sesungguhnya Allah memasukkan orang-orang mukmin dan beramal saleh ke dalam jannah yang mengalir di bawahnya sungai-sungai. Dan orang-orang kafir bersenang-senang (di dunia) dan mereka makan seperti makannya binatang. Dan jahannam adalah tempat tinggal mereka.

Rasulullah pernah bersabda:
1. "Perut itu adalah sumber penyakit dan berpantang itu adalah sumber ubat".

2. "Kita(Kaum Mukmin) adalah satu kaum yg bila telah merasa lapar barulah makan dan apabila makan tidak hingga kenyang."
(Al-Hadis)

2. Al Baqarah
143. Dan demikian (pula) Kami telah menjadikan kamu (umat Islam), umat yang adil
195. Dan belanjakanlah (harta bendamu) di jalan Allah, dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan, dan berbuat baiklah, karena sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik.

17. Al Israa'
29. Dan janganlah kamu jadikan tanganmu terbelenggu pada lehermu dan janganlah kamu terlalu mengulurkannya[852] karena itu kamu menjadi tercela dan menyesal.

p/s: Semoga ALLAH menjadikan kami ummat yg sederhana,terhindar dari sifat tamak dan haloba. Amin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan